Bali; het laatste verhaal :-( - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van loesenerno - WaarBenJij.nu Bali; het laatste verhaal :-( - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van loesenerno - WaarBenJij.nu

Bali; het laatste verhaal :-(

Door: loesenerno

21 April 2011 | Indonesië, Sanur

Selamat Pagi!

Na een dag afzien in Kuta, waren we de proppers en sleazy Australiers zat en vertrokken we naar het 'echte' Bali (Ubud). Ook daar waren nog verdacht veel souvenirwinkels overigens.

We hebben de Balinese cultuur geproefd door naar een dansvoorstelling te gaan en lessen in dans en houthakken te volgen. De dansvoorstelling was erg vet, vooral omdat alle muziek a-capella gemaakt werd. Daarna gingen we zelf dansen....
Loes was erg goed en ook Erno had het vast onder de knie gekregen als zijn leraar enige dydactische vaardigheid had gehad (maar zo was het wel grappiger voor Loes, hahahaha).
Ook houtbewerking kunnen we beter aan de Balinesen overlaten: na 4 maanden Azie hebben we nog steeds niet genoeg geduld...

Omdat het openbaar vervoer hier failliet is, gingen we in een gecharterde taxi (door de bergen) naar het noord-westen, Permuteran. Onderweg hebben we een koffie Luwak-plantage (met een echte civetkat=luwak in een kooitje) bezocht en de gevraagde close-up van de vliegende hond gemaakt. In Permuteran wilden we snorkelen in het nationale park (vet koraal, maar weinig grote vissen). En we hebben onze fietsvaardigheden getest. Dit ging best oke, maar de 754 traptreden naar de tempel waren afzien (misschien had de hitte er ook iets mee te maken).
tot slot hebben we nog wat badkuipen vol met schildpadjes gezien bij een beschermingsproject (Reef Seen).

Daarna gingen we om onze duikervaring te verbreden, onze eerste wrakduik maken. Aangezien het wrak van de Liberty erg ondiep ligt, gingen we m eerst snorkelend bekijken, maar helaas raakten we verstrikt in plastic zakken en ander ranzig afval (Indonesiers moeten echt ophouden met hun afval overal neer te gooien!). Om 8 uur 's ochtends lagen we alweer in het water (onder de plastic zakken deze keer gelukkig). De duik was briljant met veel grote vissen. Als dit de standaard wrakduik is, wil Loes er nog wel 100.000 maken! We zagen onder andere een 1,5m lange murene (=aal), die werd opgejaagd door een hongerige (nog grotere) vis. En daarnaast was het erg mooi omdat overal tussen de wrakstukken van het schip rare, mooie en grote vissen verstopt zaten.

We sluiten onze reis af in Sanur met een broodje kroket en een laatste duik. We hebben gister een dagje gesurft, met matig succes, maar bovengemiddeld veel blauwe plekken :-)

Omdat we de wereldreis begonnen in Thailand met een 'Manta-duik' zonder Manta's, leek het ons een goed idee om de reis af te sluiten met een 'Manta-duik' MET Manta's. En het is gelukt!!!! We hoeven natuurlijk niet te zeggen dat ze vet zijn, want de foto's zeggen genoeg, maar toch: Manta's zijn echt vet!

Morgen nog ff uitsnorkelen en dan weer op weg naar jullie.

Tot snel!
Loes en Erno

• 21 April 2011 - 13:39

Jannie:

Een leuk laatste verslag en mooie foto's. Geniet nog van de laatste uren. En houdt het relaxte gevoel in Nederland lang vast. Tot overmorgen

• 21 April 2011 - 15:35

Wim:

Leuk hoor die mix van cultuur, natuur en troep... Mooie vissen, thuis toch maar een aquarium?? Tot snel

• 22 April 2011 - 06:25

Lies En Berto:

Volgens mij hebben jullie beiden op velerlei manieren genoten. Zeker ook de duikavonturen! Met op het laatst de ontmoeting met de manta.
    Geven jullie t.z.t. nog een reisverslag op een bijeenkomstje?

Goede terugreis en tot ziens, Lie en Berto

• 22 April 2011 - 11:00

Michel En Charissa:

Nou jullie zijn nog actief geweest zeg, zo die laatste 2 weken, ziet er goed uit hoor jullie 'dansmoves'. Super zeg dat jullie de manta's nog hebben gespot, mooie afsluiting. Goede reis terug morgen en succes weer met het normale leven straks in Nederland!

• 22 April 2011 - 19:49

Marc, Leonie & Sari:

Wat super zeg. Wat een geweldige foto's weer, wat een super-reis hebben jullie gemaakt.

Ik zou zeggen: gelijk weer een nieuwe plannen...! :)

• 25 April 2011 - 15:54

Emmy:

Bedankt voor de close up van de vliegende hond ha ha ha. Weer schitterende foto's hoor!

• 25 April 2011 - 20:35

Else:

Prachtig! Jammer dat er (voorlopig) geen nieuwe foto's komen... Maar welkom terug.
    xx