Sulawesi - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van loesenerno - WaarBenJij.nu Sulawesi - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van loesenerno - WaarBenJij.nu

Sulawesi

Door: loesenerno

09 April 2011 | Indonesië, Kuta

Vorige week kwamen we aan in Manado. We willen eigenlijk niets zeggen over Manado, want het is lelijk en belachelijk warm (de zon staat recht boven ons). Dus de volgende dag zijn we meteen weggevlucht richting de tarsiers (spookdiertjes). Hiervoor gingen we naar Sulawesi (geinspireerd door Animal Planet (Weird Creatures)). En ze stelden ons niet teleur! Het was bijzonder om de schattige beestjes uit hun huisboom te zien klauteren. Daarna waren ze met twee sprongen verdwenen in het bos om ontbijtbugs te vangen.

Het openbaar vervoer terug was een uitdaging, zeker gezien het hier nog warmer is, maar met wat steekpenningen en wachten kwamen we 's middags aan op Pulau Bunaken. Dit eiland is beroemd in de duikwereld, maar dit heeft de toeristische voorzieningen niet verbeterd. Gelukkig kun je ook snorkelen met schimmel in je masker. Het snorkelen was mooi (hoogtepunt een pijlstaartrog die te snel was voor de foto).

We vinden dat je nooit genoeg dolfijnen kunt zien en het was heel mooi om de dolfijnen tot 20 m diep te zien zwemmen (helder water dus!). We weten nu ook waarom de spinner-dolfijn zo heet. De show was beter dan in een dolfinarium! Ook de tuimelaar kwam even langs, maar toen wij in 't water sprongen ging ie opeens weer wegzwemmen. Omdat het gewenste vliegtuig vol was hebben we ons nog een dag vermaakt in/rond Manado (zie foto's van honden en meertje). Daar hebben we ook kopi Luwak gedronken: koffie gemaakt van koffiebonen die het hele spijsverteringsstelsel van de civetkat hebben gezien.

We zijn net aangekomen op Bali. Nu gaan we twee weken uitrusten van onze reis. We kijken er naar uit om jullie te vervelen met onze foto's en verhalen (toch jammer dat dia's verleden tijd zijn).

Selamat Tinggal
Loes en Erno

ps. tijdens al het wachten hebben wij (we zijn geen indonesiers) wel nagedacht en er zijn twee vragen bij ons bovengekomen. We ontvangen graag antwoorden via de site:
1) Waarom staat de maan hier niet rechtop, maar ligt ie een beetje laf te hangen, net als een smileymondje?
2) Weet een mug in een aircokamer ook hoe laat het is? (maw steken malariamuggen in een verduisterde kamer de hele dag door of ook alleen maar 's nachts)?

• 09 April 2011 - 11:49

Loesenerno:

Meer foto's volgen nog

• 09 April 2011 - 18:37

Emmy:

1. Jullie worden toch ook moe van al die hitte? Waarom elke dag rechtop staan...
    2. Wel eens een muggenhorloge gezien?

• 10 April 2011 - 00:18

Michel En Charissa:

Ja hoor, het is gelukt, we hebben mooie plaatsen weten te bemachtigen, met (heel belangrijk) een dak boven ons hoofd haha....en jullie lekker aan het relaxen op Bali?? nog een leuk hotelletje gevonden?

Geniet lekker, heel veel plezier nog!

• 11 April 2011 - 19:42

Bas:

Hoi Loes en Erno,

Mooie verhalen weer. En volgens mij hebben jullie zo al aardig wat beesten gezien!

Geniet van Bali (waar zitten jullie uiteindelijk?) en ik hoor graag jullie verhalen in "het echt" als jullie er weer zijn.

groeten Bas

• 12 April 2011 - 08:19

Anke:

Zo snel al dat jullie terug zijn! Nou geniet van het uitrusten en leuk om jullie straks weer te zien in het mooie Amsterdam (trust me, voor jullie zal A'dam een rustig oord zijn vergeleken met de steden die je hebt gezien... ;) )