Tempels en facts - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van loesenerno - WaarBenJij.nu Tempels en facts - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van loesenerno - WaarBenJij.nu

Tempels en facts

Door: loesenerno

04 Januari 2011 | Thailand, Bangkok

Hallo allemaal,

Nog bedankt voor al jullie wensen en berichtjes. En dat het maar een mooi konijnenjaar mag worden (hier staan er gouden konijnen bij alle tempels)!

Vandaag schrijven we na een lange radiostilte (we waren druk met vakantie vieren :-p) weer een kort verhaaltje over wat we gedaan hebben. Daarnaaast als bonusmateriaal een factsheet over ons en de Thai.

Na ons avontuur op Koh Phi Phi waren we het duiken nog niet zat en zijn we naar Khao Lak gegaan om te duiken bij de wereldberoemde Similaneilanden. Het duiken was echt geweldig, alsof je in een aquarium zwom, met heel goed zicht. Naar eigen zeggen bracht onze gids ongeluk, dus we hebben geen manta-roggen gezien. Maar gelukkig konden we wel spaans met hem oefenen.

Omdat we al een tijdje in Tsunamigebied zitten zijn we ook naar het tsunamimuseum geweest, erg indrukwekkend en niet voor te stellen dat de bungalows waar we in slapen helemaal weg gespoeld zijn geweest.

Omdat Loes haar schoenen in de bus had laten liggen (en Erno haar niet hielp herinneren) hebben we nationaal park Khao Sok geskipt en zijn we direct doorgegaan naar Bangkok. 12 uur in de bus om de ecological footprint onder maat 44 te houden. Daar hebben we eerst, tijdens een frustrerend rondje shopping-malls (elke maat was een andere grootte, en de maat van Loes was er nooit), nieuwe schoenen gekocht. Gelukkig konden we herstellen van de vele tempels met een oerhollandse fietstocht.

Ook in Ayutthaya hebben we gefietst en wat oude tempels gezien, maar gezien de warmte zijn de middagtempels vervangen door de zwembadtempel.

Nu zitten we bij nationaal park Khao Yai, waar we vanmiddag heel veel miljoen vleermuizen uit een grot hebben zien vliegen. Erg indrukwekkend! Voor Erno de topper tot nu toe, voor Loes een schamele 5e plaats :-)
Als we verder geen verhaaltjes meer posten zijn we tijdens ons kampeertochtje in de jungle opgegeten (door mug of tijger).

Hasta la pasta en enjoy the facts,
Loes en Erno

facts:
- 12 uur in de bus is altijd fijn, tenzij de airco op -10 staat. gelukkig lagen er dekens in de bus. Wel een beetje raar voor de mensen buiten die in 27 graden staan
- alleen Nederlanders fietsen in Bangkok
- De ferry wacht als er nog iemand met een bootje na gebracht wordt, waardoor de rest van de reizigers een half uur vertraging op loopt.
- Loes haar hersens smelten bij 30 graden
- De goudvistheorie verklaart de geringe lengte van de mensen (de goudvistheorie stelt dat een goudvis in een te kleine (of overbevolkte) kom niet meer groeit.) Als Erno hier geboren was, had hij nu geen last gehad van de deurposten...
- Taalprobleem: Loes bestelt fried rice met garnaal, maar dat is er niet. Dan bestelt ze fried rice met kip, dat is er ook niet. Op de vraag wat er dan wel is wijst de serveerster zowel de kip als de garnaal aan??? later komen we er achter dat er geen basilicumblaadjes waren, die bij het gerecht horen.
- Er zijn hier geen prullenbakken. Wij denken vaak aan holland.
- cultuur: stel ik ben een thai en ik moet naar de wc, maar je staat al vijf minuten in de rij... op dat moment gaan er mensen voordringen door via de uitgang naar binnen te lopen. De cultuur schrijft dan conflictmijding voor: het wc-vrouwtje kijkt even kort en accepteert de situatie. De rij accepteert dit ook, maar voor de westerlingen is het frusterend (en onbegrijpelijk... rare chinezen)
- we proberen nieuwe dingen, maar de doerian is echt geen aanrader (zie foto)

• 04 Januari 2011 - 17:57

Jaap:

Klinkt allemaal zoals het hoort! De foto's moeten nog even wachten tot thuis, want de server hier in Marokko is niet zo snel:P Overigens is het hier ook niet vervelend, 25 graden, blauwe hemel (met vandaag een halo om de zon, bizar) en elke dag goede golven:D

Groeten!

• 05 Januari 2011 - 08:21

Patries:

Mooie foto's. Ook soms een stukje herkenning voor ons. Wim bestelde ijs als toetje. De chef kwam zich verontschuldigen dat dat er niet was. Daarna kreeg Wim gewoon zijn ijs! Hebben jullie de dorian geproefd? Wij konden de vrucht nergens kopen. Misschien ook niet zo erg! Veel plezier verder en zijn alweer benieuwd naar jullie volgende verhalen.

• 05 Januari 2011 - 21:41

Gerrit En Jannie:

Leuk om weer te lezen over jullie belevenissen. Klinkt allemaal erg goed en plezierig. Heel mooie foto's van de duikavonturen. Grappig dat het jaar van het konijn zo duidelijk aanwezig is. Jullie zijn geen van beiden toch een konijn? We zijn benieuwd hoe het met het lesgeven zal gaan. Vast ook weer een nieuw avontuur.

• 09 Januari 2011 - 12:46

Else:

Oe bah, durian! Dat stinkt zeg... ;)
    x Else

• 09 Januari 2011 - 22:44

Jessica:

Wauw, krijg helemaal zin in vakantie als ik jullie foto's bekijk... en wat zien jullie er relaxed uit zeg....

• 10 Januari 2011 - 22:16

Keetie:

Hee hallo reizigers!!

Jullie zijn goed bezig!! Doe de groetjes aan de Thai (ze zijn zo leuk!!). Jullie missen niets aan het winterweer hier...

Geniet!
    groetjes uit Amsterdam
    Keetie

• 12 Januari 2011 - 14:47

Katrien:

thanks voor de Facts; ik ben weer een stuk wijzer:) xx

• 15 Januari 2011 - 11:33

Yvonne:

He reizigers, nog de beste wensen van ons! Wij zijn net weer terug uit La Palma, waar het ook lekker weer was. We kunnen ons dus wel iets voorstellen bij de temperaturen waar jullie in zitten. Geniet lekker van alles daar en het is leuk om de verslagen te lezen.

Liefs, Yvonne en Linda

• 17 Januari 2011 - 10:52

Pascal:

Elke keer als ik weer een stukje van jullie blog lees wordt ik weer helemaal enthousiast. Het klinkt als een heerlijke vakantie. Veel plezier de komende tijd en ik wacht met smart op het volgende stuk met foto's ;)