Jungle en eilandjes - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van loesenerno - WaarBenJij.nu Jungle en eilandjes - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van loesenerno - WaarBenJij.nu

Jungle en eilandjes

Door: loesenerno

22 Maart 2011 | Maleisië, Semporna

Selamat pagi! (zie eerdere blog over Maleisie)

We zitten nog steeds in Borneo. Mulu was stom, dus daar kunnen we kort over zijn: teveel regen, slechte NP-gidsen (de goeie worden weggekocht door het resort) en weinig beesten. Het was wel de ultieme REGENwoud-ervaring, maar de nightwalk ging niet door en de vleermuizen hebben we niet gezien door de regen.

Na vijf dagen Mulu vlogen we naar Kota Kinabalu (een moderne stad zonder grote kevers die altijd tegen Loes aan vliegen). We zijn nog nooit zo blij geweest met een goede pizzeria (en de wasservice die de regen/zweet/schimmel-geur uit 6 kg was heeft gehaald). Helaas had de USB-stick ook last van ongedierte en zijn we een groot deel van onze foto's kwijt. Gelukkig hebben we de mooiste nog en vanaf nu gaan we braaf back-up-en. De pijn werd verder verzacht door Starbucks, een tropisch eilandje en wederom de prima pizzeria. We hoeven ook niet meer naar Komodo want op het eilandje lag een 1,5 m lange varaan 2 m voor ons op het pad.

Na het afzien in Mulu waren we wel toe aan een luxe jungle ervaring. Dus twee nachten een luxe kamer geboekt aan de Kinabatangan rivier. Vanuit het resort was er elke dag een ochtendcruise (6:00), een avondcruise en een nachtwandeling. 's Middags gingen we bloedzuigers zoeken door met kaplaarzen door de modder te lopen (en we hebben ze gevonden!). We wisten dat hier veel dieren zitten, maar het zijn er nog meer dan verwacht. Dit is Borneo zoals we gehoopt hadden: Orang oetan hier, aapje daar, neushoornvogeltje hier, slangetje daar. Mede dankzij onze gids, want meestal wees hij iets aan en zagen wij alleen een boom. Uiteraard hebben we de 2e ochtendcruise geskipt. Een leuke verrassing waren de vele batman-schaduwen in de lucht: de vliegende honden! (die we eigenlijk in Cambodja wilden zien)

En nu zitten we op het volgende tropische eilandje (ze worden steeds mooier); Mabul. Onze lodge is eenvoudig maar fantastisch. Het is wat je je voorstelt bij een resort op een tropisch eiland: kamer op een steiger met uitzicht over zee, tropische vissen en schildpadden onder en naast je kamer, gratis snorkelservice en een relaxte sfeer (want het is warm). Het snorkelen is geweldig: goed zicht en veel vis. We doen live planet earth met zeeslangen, schildpadden, sepia's (inktvis) en nemo's.

Na twee dagen snorkelen zijn we gaan duiken bij Sipadan (geroemd door alle duikers). De duik (3x) ging ongeveer als volgt: We sprongen in het water (bijna op een schildpad) en kwamen onder water direct de eerste (witpuntrif)haai tegen. Nadat deze ons vakkundig ontweken had lieten we ons meevoeren door de stroming. Omdat veel vissen graag tegen de stroming in zwemmen leek het alsof we in een grote stroom vissen zaten. Niet een, maar scholen van mooi gekleurde, grote vissen. Halverwege de duik kwamen we honderden barracuda's tegen (volgens Loes zijn barracuda's gevaarlijke roofvissen, dus ze is blij dat ze al haar vingers nog heeft). Toen we ons omdraaiden om verder te zwemmen kwam er net een grote schildpad aanzetten en in onze ooghoek zagen we een octopus. Twee minuten later zagen we vijf haaien slapen op het zand onder ons, etc. etc. etc.
Het enige minpuntje was dat Loes (en het koraal) aangevallen werd door een ongeleid duits projectiel.

Maar als je ooit nog in een aquarium wilt zwemmen moet je hierheen (of naar centre parks, maar daar hebben ze geen schildpadden (wel duitsers)).

Nu weer lekker pizza eten in Kota Kinabalu en dan door naar de walvishaaien van Donsol (Filipijnen)

Hasta la pizza,
Loes en Erno

• 22 Maart 2011 - 20:45

Richard:

Ziet er mooi uit daar onder water!
    Barracudas zijn ook lijp, ouwe :-)

• 22 Maart 2011 - 21:26

TP:

dus, vinden jullie het nog wel leuk om straks terug naar NL te komen?

• 22 Maart 2011 - 21:50

Gerrit En Jannie:

Mooie foto's. Net als in National Geographic! De tropische droom wordt dus toch bewaarheid. Geniet nog lekker verder.

• 23 Maart 2011 - 10:34

Emmy:

Wat een fantastische dieren! En nu kan ik mijn neefje eindelijk vertellen waar Nemo is. Hebben jullie trouwens nog een close up van die vliegende honden?

Blijf genieten en vooral schrijven en foto's maken (en backuppen)!

Liefs,
    Emmy

• 23 Maart 2011 - 19:24

Jaap:

Top plek! Genieten:)
    Oe, en jaloers op Sipidan duik. Had ik toch wel moeten doen dus:P

• 23 Maart 2011 - 22:29

Else:

Leuke verhalen en mooooooiie foto's :-) Blijf genieten he, houd het nog even vol! Straks moet je t doen met de herinneringen en verloren foto's... x

• 24 Maart 2011 - 14:36

Loes:

nou...als we in Nederland weer normale koffie kunnen drinken en geen rijst meer hoeven eten, willen we wel overwegen om terug te komen :-)

• 24 Maart 2011 - 14:39

Loes:

oh en emmy, we hebben wel een iets meer close-up van de vliegende honden, maar die komt of volgende keer of die laat ik je zien als we weer terug zijn! en jaap, ja, je had het inderdaad moeten doen (dan maar weer terug he ;-))

• 25 Maart 2011 - 19:49

Patries:

De foto's zijn weer prachtig en jullie verhaal weer erg leuk om te lezen. Leuk dat we van de week even gezellig konden skypen. Het was duidelijk dat het jullie nog prima bevalt. Nu door naar de Filipijnen. Ik wens jullie weer erg veel plezier en succes met het zoeken naar de walvishaaien.
    groetjes mama

• 02 April 2011 - 10:57

Sander Van Bree:

He Erno. klinkt goed! Pas maar op met die haaien daar...(;
    Hier gaat t trwns goed met het eerste, iedereen is gemotiveerd om het seizoen tot een goed einde te volbrengen.