Bijna weer reizen - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van loesenerno - WaarBenJij.nu Bijna weer reizen - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van loesenerno - WaarBenJij.nu

Bijna weer reizen

Door: loesenerno

29 Januari 2011 | Thailand, Nong Khai

Nog vier dagen in het gastgezin en dan is het tijd om weer avontuurlijke dingen te beleven. We hebben hier zeeen van tijd en hebben weinig te doen, waardoor zelfs een tochtje naar de nieuwe supermarkt in het dorp een leuke afwisseling is. We hebben wel een aantal typische Thaise dingen meegemaakt zoals:

- Teachersparty. Whiskey drinken om de kou te verdrijven en zodat je een excuus hebt om je hand in de bh van een gogo-danseres te stoppen (niemand die ervan op kijkt, Thai zijn meesters in negeren... of vinden ze dit echt normaal?).

- Bruiloft. We kenden hem niet, maar waren toch uitgenodigd op de bruiloft van een ooit (Britse) vrijwilliger met een Thaise schone. Omdat farang geluk brengen (of om een reden die wij niet kennen) zaten we de hele bruiloft in de inner circle. Leuk om mee te maken! De foto's geven een goed beeld van de verschillende tradities. Sms-en en bellen tijdens de plechtigheid wordt hier zeer gewaardeerd:-)

- Het verjaardagsfeest van Jack's vader (die ook hier woont). Extreem harde karaokemuziek en extreem veel whiskey. Tijdens deze kwelling heeft Loes haar karaoketheorie bedacht. We waren gewaarschuwd dat dit vorig jaar tot vier uur 's ochtends doorging, maar om 10 uur 's avonds was iedereen vol en leeg tegelijk en begon men dronken aan de thuisreis (door eerst de auto tegen een motor te parkeren). We hebben dus nog goed kunnen slapen.
*Loes' karaoke theorie: Thai houden erg van karaoke zingen, maar toch kunnen de meesten geen maat en toon houden, wat een kwelling is voor mensen met iets van muzikaliteit in zich. Je zou verwachten dat ze goed zijn in zingen, omdat ze zo vaak oefenen, maar dat is dus niet zo. Nu is mijn theorie dat alle muzikale Thai of verhuizen naar het buitenland of dood gaan aan de continue kwelling. Met als gevolg dat er alleen maar niet-muzikale Thai overblijven om buitenlanders te kwellen :-)

- Boeteonderhandeling. Hoewel Thailand relatief weinig corrupt is hebben we toch een corrupte actie meegemaakt. In de auto met Jack en de andere vrijwilligers werden we aangehouden door een politieagent. Jack kreeg een boete van 500 Baht voor het niet dragen van z'n autogordel (die hij wel om had). Waarschijnlijk had de politieagent gezien dat er farang (buitenlanders) in de auto zaten en was er dus geld te halen. Ze hebben hier boetetargets, dus soms moet je dan creatief omspringen met de feiten. In een korte onderhandeling wist Jack de boete omlaag te praten tot 200 Baht... Achteraf zei hij dat hij de agent had moeten omkopen voor 100 Baht.

- Katten zonder staart (of met stompje). We zien hier veel katten met stompstaartjes. Dit komt omdat ze katten niet steriliseren en er dus veel ongewenste katjes geboren worden. Nu kun je deze katjes natuurlijk ver weg brengen (dieren doden mag niet van het Boeddhisme (dode dieren eten mag natuurlijk wel (de slagers zijn dus vaak geen boeddhist hier))), maar dan weten ze de weg naar huis terug te vinden. De enige goede oplossing voor dit 'probleem' is natuurlijk om de staart van de kat af te snijden zodat deze niet meer naar huis terug WIL komen. En soms lukt dit niet helemaal omdat het mes bot is en dan krijg je een stompstaartje.... Gelukkig mogen zwerfkatten gewoon op de restauranttafels de restjes opeten.

Lesgeven
Waarom schrijven we nu pas over het lesgeven? Nou omdat onze lessen op school zijn opgehouden. Op woensdag hadden we geen les (is t rooster), en toen we terugkwamen van een dagje Nong Khai hoorden we dat er de komende dagen ook geen lessen zijn omdat de hoogste klassen een toetsweek hebben en de leraren de toetsen moeten voorbereiden. Een nogal abrupt einde, vooral omdat we ma, di en woe ook geen les hebben (dit wisten we al) en we dus onze laatste les op de school ongemerkt al gegeven hebben... maar dat schijnt hier vaker voor te komen en we gaan volgende week nog wel even gedag zeggen. A.s.maandag, dinsdag en woensdag geven we les op een volwassenen-engels-kamp en daarna vertrekken we richting Cambodja.

(On)gezondheid
Erno heeft gewonnen, hij is als eerste ziek geworden! Omdat hij 39 graden koorts had, zijn we voor de zekerheid toch maar naar het ziekenhuis gegaan. Na een (niet zo) uitgebreid onderzoek bleek het een keelontsteking te zijn (checken of de patient echt koorts heeft is uiteraard niet nodig ;-)). Na een antiobiotica-prik in zijn bil (zie het stereotype beeld van een doktor :-)), mocht hij weer naar huis. De ingeslagen biervoorraad is voor de volgende vrijwilligers, want in Thailand houden ze niet van half werk. Tot ons vertrek uit het gastgezin zit Erno goed aan de pillen en mag hij geen alcohol.

We zijn nog een nachtje naar een Nationaal Park geweest met Jack, zijn vriendin Patricia en Clemence, een andere vrijwilligster. Het was leuk even in een andere omgeving te zijn en wat rond te lopen (en volgens Loes was het leuk omdat ze steeds won met toepen=kaarten). Het park leek verder meer op een (lousy) stadspark dan een natuurpark, maar we hebben wel een dinosaurus gezien. Op de terugweg hebben we nog een zijde-boerderij bezocht en nieuwe schoenen voor Erno gekocht..

en tot slot nog een oproep:
we willen hier slapen op Mabul (http://www.swvresort.com), wie wil ons sponsoren? :-p

Laeo phop gan mai!

Erno & Loes

PS: We zouden graag nog het verhaal uitbreiden met stukjes over apathie (reactiviteit, passiviteit), ignorance, prostitutie, geldwolven/schoonmoeders, rekencapaciteit, etc., maar deze verhalen bewaren we voor als we terug in Nederland zijn.

• 29 Januari 2011 - 09:05

Jaap:

Oh, dan trouwens wel de beachresort; dat hostel is in Semporna zelf en in dat stadje heb je eigenlijk helemaal niets te zoeken:D

• 29 Januari 2011 - 10:42

Yvonne:

Hallo Loes en Erno,

Dat klinkt allemaal weer zeer spannend wat jullie allemaal beleven! Ik begrijp dat er daar een variant is op de uitdrukking ' met de franse slag' en dat dat thaise slag is bij jullie. En zonder improvisatie vermogen kom je niet ver zo te lezen.

Maar dat resort kost niks denk ik, want via hun site lees ik nergens iets over prijzen. Dat valt dus nog wel te sponsoren ;-)

Nou, veel plezier maar weer en jammer van dat bier dat niet op komt. Beterschap Erno!

Yvonne

• 30 Januari 2011 - 19:14

Sanne:

STOER!!! :)

• 01 Februari 2011 - 10:47

Loes:

he Jaapje bedankt voor je uitleg, maar t was natuurlijk een grap dat we daar wilden overnachten (sarcasme is altijd lastig via tekst he ;-)). En ik weet nog niet zeker of ik je onderhandelingstactiek ga uitproberen... klinkt een beetje riskant; we'll see!
    En Yvon, bedankt voor de sponsoring! :-p erno heeft gelukkig vandaag zijn antibiotica=kuur afgerond, dus het bier kan morgen nog opgedronken worden (kun jij ook weer rustig slapen ;-)). groetjes ook aan Linda!

• 01 Februari 2011 - 13:24

Patries:

Lieve Loes en Erno, Weer een mooi verhaal. Wel zielig voor die kuikentjes. De pillendokter doet het goed zo te zien.Toch leuk dat jullie dit vrijwilligerswerk gedaan hebben. Maar nu weer verder met de vakantie. Veel plezier. groetjes mama

• 07 Februari 2011 - 14:07

Loes En Erno:

Hoi allemaal! Voor degenen die gehoord hebben over het gevecht wat opnieuw is uitgebroken bij de grens tussen Cambodja en Thailand; wij hebben hier geen last van (tot nu toe), want op dezelfde dag namen wij gelukkig een andere grensovergang! En nu komen we alleen nog maar bij de grens met Laos :-)

Binnenkort weer een verhaaltje!
    groetjes,
    Loes & Erno